-->

2016/06/14

WORK-OUT


Heips! Parin päivän blogihiljaisuus on nyt takana päin ja voin sanoa, että eilen syypäänä olikin ne typerät päikkärit jotka venyivätkin yllättäen taas kaksi tuntisiksi! En sitten kerennyt saada oikein mitään tärkeää aikaiseksi ja postauskin jäi tekemättä.

Nyt kuitenkin tulin postailemaan vähän lenkkiaiheista postausta! Mun liikkumisista olenkin postaillut nykyään melko vähän, ennenhän tuli tehtyä silloin tällöin heppapostauksia. Oman hevosen aikana tuli liikuttua joka päivä, niin ratsastaen kuin ihan tallitöitä tehdessäkin. Nyt kuitenkin kun heppailu on jäänyt siihen 1-2 krt. viikossa, niin olen alkanut panostamaan vähän muuhunkin liikkumiseen. Olen kyllä aina ollut innokas liikkumaan ja harrastamaan erilaisia juttuja, mutta nykyään aika on melkolailla kortilla ja myöskin liikunnan harrastaminen fyysisen työn lisäksi ei olekaan ihan yksinkertainen juttu!

 Arkisin melko useasti vetelenkin päikkäreitä, vaikka en todellakaan haluaisi haaskata päivällä aikaani sellaiseen! Päikkärit vieläpä yleensä venyvät siihen 1-3 tuntiin.. Olen kuitenkin huomannut, että minun tulisi nukkua yön aikan 8h tai muuten töiden jälkeen noi päikkärit on ihan must juttu. Vapaa-aikaa ei kuitenkaan töidenkään jälkeen ole ihan äärettömän paljoa, varsinkin kun miettii että jossain välissä teen kaikki muutkin arkiset jutut, kuten kodinhoito jutut, kaverien näkemiset jne. Miten sitten kerkeää harrastamaan vielä sitä liikuntaa? Aikoinaan tungin päivääni välillä ratsastamiset, agilityt ja salitreenit. Välillä myös se liikunta tuntui todella pakkopullalta, eikä mikään harrastus sitten oikein kiinnostanut, vaan kaikki tuntui jatkuvalta suorittamiselta. Huomasin kuitenkin, että en vaan kiinnostu kauheammin salilla käymisestä. Välillä saattaa tulla fiilis, että olispa kivaa mennä salille, mutta en siellä jaksaisi kuluttaa montaa päivää viikosta.

Nykyään kiiresen arjen keskellä olen kuitenkin keksinyt, että menen klo 22:00 nukkumaan ja herään kuudelta aamulla. Lähden samantien koirien kanssa lenkille ja kerkeän kepoisesti vetämään tunnin lenkin ennen aamupalaa ja töihin lähtöä! Joskus kuitenkin aamuisin vaan on niin väsynyt, ettei jaksa lähteä lenkille, niin silloin skippaan lenkin ihan hyvällä omatunnolla. Aamulenkkejä tulee kuitenkin viikolla tehtyä sellainen 4-5 kappaletta ja joskus kun en aamulla jaksa nousta, niin lähden sitten vasta illemmasta lenkkeilemään. Ulkoilmassa treenailu on itseni mielestä ainakin ihan parasta! Perus lenkkeilyn lisäksi teen myös silloin tällöin perus lihastreeniä kotona taikka ulkona, mutta salille en mene, jos ei huvita! Aerobinen liikunta on enemmän mieleeni ja erityisesti, jos sitä saa harrastaa ulkona hyvällä kelillä. Koirienkin kanssa on ihan parasta päästä metsään, missä koiratkin pääsevät juoksemaan vapaana!

Eli mun vinkkinin on jos liikunta tökkii ja tuntuu ettei sille ole aikaa, niin tee sitä vaan mistä tykkäät ja varaa päivästä/kalenterista selkeä aika, milloin aikoo harrastaa jotain! Kun aloitin aamulenkkeilyn, pidin ensimmäisen viikon hyvin tiukkana, että herään varmasti joka päivä lenkille että pääsen siihen rutiiniin. Jos heti antaa itsensä lipsua, jää useammin myös helposti sohvalle löhöämään tai sänkyyn vielä nukkumaan tunniksi. Heti kun rutiini on löytynyt, niin silloin voi antaa sitten itsellensä välillä joustoa, jos joka aamu ei jaksakaan nousta lenkille!


2 kommenttia: